W klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania fobia szkolna jest określana jako zaburzenie lękowe i należy do fobii społecznych.
Cechują ją przede wszystkim: niechęć i odmowa chodzenia do szkoły. Zaburzenia te mogą się manifestować objawami somatycznymi, takimi jak: bóle głowy, bóle brzucha, inne bóle niewiadomego pochodzenia.
Objawy mogą mieć swój początek w okresie dziecięcym i określenie są mianem:
- Fobii przedszkolnej,
- Fobii młodzieńczej – na poziomie szkoły podstawowej,
- Fobii u nastolatków – w okresie szkoły średniej,
Cechą tej grupy zaburzeń lękowych, jest lęk wywołany jedną sytuacją, w tym przypadku szkolną. Przeżywanie lęku przejawia się w sferze psychicznej, fizjologicznej, behawioralnej oraz społecznej. Koncentruje się wokół obaw związanych z oceną przez innych i przejawia się przeżywaniem nasilonego lęku związanego z ekspozycją i unikaniem sytuacji społecznych. Objawami lęku w fobii szkolnej są:
- Przeżywanie lęku w tej jednej sytuacji dotyczącej szkoły oraz wyraźne unikanie jej,
- Przeżywanie nasilonego niepokoju lub wręcz przerażenia przed pójściem do szkoły ( w dobie pandemii, podczas nauczania zdalnego, może manifestować się unikaniem pojawiania się przed kamerką internetową, strach a nawet paraliż podczas zabierania głosu na czatach).
- Lęk napadowy – przeżywanie ataków paniki;
Fobia szkolna może mieć różnego rodzaju uwarunkowania, od lęku separacyjnego do ogólnego lęku społecznego.
Jak leczyć fobię szkolną?
Kompleksowo, ponieważ walczymy o jakość życia dziecka również w życiu dorosłym. Diagnoza psychologiczna oraz wykluczenie czynników somatycznych przez lekarzy pediatrów powinny być podstawą do wdrożenia terapii tych zaburzeń lękowych.
Potrzebujesz wsparcia w leczeniu zaburzeń lękowych? Nasz zespól służy pomocą.
Psycholog Justyna Polańska
mgr psychologii
tel. +48 603 804 416
mail: jpolanska@jjpsycholog.pl
Psycholog Jolanta Jaworek
mgr psychologii
tel. +48 792 228 742
mail: jjaworek@jjpsycholog.pl