FOBIA SZKOLNA – PRZYCZYNY, OBJAWY, LECZENIE

W klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania fobia szkolna jest określana jako zaburzenie lękowe i należy do fobii społecznych.

Cechują  ją przede wszystkim: niechęć i odmowa chodzenia do szkoły. Zaburzenia  te mogą się manifestować objawami somatycznymi, takimi jak: bóle głowy, bóle brzucha, inne bóle niewiadomego pochodzenia.

Objawy mogą mieć swój początek w okresie dziecięcym  i określenie są mianem:

• Fobii przedszkolnej,
  • Fobii młodzieńczej – na poziomie szkoły podstawowej,
  • Fobii u nastolatków – w okresie szkoły średniej,

Cechą tej grupy zaburzeń lękowych, jest  lęk wywołany jedną sytuacją, w tym przypadku szkolną. Przeżywanie lęku przejawia się w sferze psychicznej, fizjologicznej, behawioralnej oraz społecznej. Koncentruje się wokół obaw związanych z oceną przez innych i przejawia się przeżywaniem nasilonego lęku związanego z ekspozycją i unikaniem sytuacji społecznych. Objawami lęku w fobii szkolnej są:

• Przeżywanie lęku w tej jednej sytuacji dotyczącej szkoły oraz wyraźne unikanie jej,
  • Przeżywanie nasilonego niepokoju lub wręcz przerażenia przed pójściem do szkoły ( w dobie pandemii, podczas nauczania zdalnego, może manifestować się unikaniem pojawiania się przed kamerką internetową, strach a nawet paraliż podczas zabierania głosu na czatach).
  • Lęk napadowy – przeżywanie ataków paniki;

Fobia szkolna może mieć różnego rodzaju uwarunkowania, od lęku separacyjnego do ogólnego lęku  społecznego.

Jak leczyć fobię szkolną?

Kompleksowo, ponieważ walczymy o jakość życia dziecka również w życiu dorosłym. Diagnoza psychologiczna oraz wykluczenie czynników somatycznych przez lekarzy pediatrów powinny być podstawą do wdrożenia terapii tych zaburzeń lękowych.

Potrzebujesz wsparcia w leczeniu zaburzeń lękowych?  Nasz zespól służy pomocą.

Psycholog Justyna Polańska

mgr psychologii